De zoektocht naar hulp
De eerste stap naar hulpverlening is voor velen een moeilijke stap. Nu de face-to-facecontacten beperkt of zelfs verboden zijn, dient online hulpverlening als een alternatief. Dit is voor zowel de hulpverlener als hulpvrager een enorme uitdaging, die vragen, twijfels en terughoudendheid kan oproepen. Aan de hand van deze pagina willen we jou als hulpvrager nuttige informatie meegeven die je kan helpen bij deze vorm van hulpverlening.
Verschillende technieken
Iedere persoon heeft zijn eigen waarden, normen, gevoelens en behoeften waardoor niet iedere vorm van online hulpverlening als prettig ervaren kan worden. Om die reden willen we enkele verschillende technieken op een rijtje zetten.
Beeldbellen
Het beeldbellen is voor de meesten onder ons al bekend. Hier wordt aan de hand van apps op de smartphone, tablet of computer gebeld naar elkaar waarbij je de ander kan zien. Denk hierbij aan apps zoals Face Time, Google Androids Hangouts en Skype.
Bij beeldbellen met een hulpverlener worden vaak ander apps ingezet. De reden hiervoor is dat deze apps rekening houden met je privacygegevens en vaak speciaal ontwikkeld zijn voor de hulpverlening waardoor de hulpverlener op een betere en meer aangepaste manier hulp kan bieden.
Deze techniek geniet ook vaak de voorkeur van hulpverleners, zoals psychologen en therapeuten. Zij kunnen veel nuttige informatie halen uit zaken zoals bijvoorbeeld je lichaamstaal. Zo kunnen ze de hulp die ze je aanbieden optimaliseren.
Voor het gebruik van deze techniek is het interessant eens met je hulpverlener te bellen. Op deze manier kan je een antwoord krijgen op de meer praktische kant van het beeldbellen. Denk hierbij aan vragen zoals: Welke app wordt gebruikt bij het beeldbellen? Hoe werkt de app voor het beeldbellen? Hoe kan ik deze app downloaden? etc. Naast de praktische vragen kunnen ook de meer administratieve vragen gesteld worden en kan je eventueel al kort toelichten welke hulpvraag je hebt.
Telefonisch contact
Het telefonisch contact is een tweede optie. Hierbij kan je de hulpvraag die je hebt bespreken met de hulpverlener zonder elkaar daarbij te zien. Deze methode kan je op die manier een extra gevoel van anonimiteit geven aangezien je elkaar enkel hoort.
Mailen
De online hulpverlening kan ook verlopen via mail. Op deze manier heb je de mogelijkheid om minder dringende vragen te stellen aan de hulpverlener, waarbij deze enkele keren per dag de tijd neemt deze te beantwoorden. Deze manier kan iets minder bedreigend voor je overkomen, aangezien je gezicht en stem anoniem blijven. Hierdoor kan je als hulpvrager meer een gevoel van veiligheid hebben. Daarnaast kan het ook zo zijn dat je beter bent in het opschrijven van zaken waar je mee worstelt, dan deze uit te spreken. Deze techniek kan voor jou dan gemakkelijker aanvoelen om je vragen te communiceren naar de hulpverlener.
Chatten
Naast het mail contact, wat niet altijd direct beantwoord wordt, is ook chatten een techniek die veel gebruikt wordt. Er zijn verschillende organisaties (zoals: 'AWEL', JAC, Pillar, etc.) die een chatfunctie ter beschikking hebben waarbij je direct terecht kunt met je vragen en bezorgdheden. Hierbij is er vaak de mogelijkheid om een fictieve naam te gebruiken waardoor de persoon aan de andere kant niet weet wie jij bent, wat voor sommigen een zeker gevoel van rust kan geven.
Daarnaast is deze techniek net zoals het mailen een manier waarop je al typend de problemen, bezorgdheden en/of vragen kan stellen aan de hulpverlener. Deze techniek kan dan, net zoals bij het mailen, helpen bij mensen die het moeilijk vinden woorden te geven aan de problematieken en het gemakkelijker vinden deze neer te schrijven.
Het is echter vaak zo dat wanneer je voor een tweede keer wil chatten met iemand er een grote kans is dat het een andere persoon is die aan de andere kant van de computer zit, waardoor je via deze techniek soms meerdere malen je bezorgdheden zult moeten formuleren.
Elk van bovenstaande technieken kunnen je helpen met je bezorgdheden. Ze hebben elk hun voordelen alsook hun nadelen. Zo maakt de ene gebruik van beeld en de andere niet, maakt de ene gebruik van het neerschrijven van bezorgdheden terwijl dit bij de ander verbaal gebeurt en is de ene techniek anoniemer dan de andere. Het is belangrijk hierbij te benadrukken dat elke techniek een manier is die je hulp kan bieden waarbij jouw voorkeuren centraal staan en jij kan kiezen welke manier voor jou het beste aanvoelt.
Meer over de hulpverlening
Hieronder vind je verschillende links naar organisaties die zich bezighouden met je welzijn via mail en/of chat en/of telefonische technieken.
Wanneer je wil gebruik maken van het beeldbellen neem je best contact op met je hulpverlener.
JAC
Het JAC helpt jongeren tussen 12 en 25 jaar met al hun vragen en problemen. Problemen thuis? Op zoek naar je eigen stek? Vragen over seks? Slachtoffer van geweld of misbruik? Geldproblemen? Vragen over drugs? Of over pesten? Informatie nodig om zelfstandig te wonen? Of over je rechten en plichten? … Je kan bij het JAC terecht met elke vraag.
CLBch@t
CLBch@t is een netoverstijgend initiatief van de CLB-sector. Zowel leerlingen als ouders zijn welkom met al hun vragen. De chatmedewerkers zijn ervaren, professionele CLB-medewerkers. Meer dan 150 psychologen en pedagogen, maatschappelijk werkers, paramedisch werkers en artsen uit alle CLB’s in Vlaanderen zorgen er samen voor dat je met hen kan chatten tijdens de openingsuren.